SPOTKANIA ADAPTACYJNE
opracowanie: mgr Barbara Piekarska
Spośród wielu procesów adaptacyjnych, przez jakie przechodzi człowiek, jest niezwykle istotny proces przystosowania się dziecka do przedszkola. U wielu dzieci ten czas jest okresem trudnym do przejścia, zarówno dla dziecka jak i jego rodziców.
Dla dziecka 3 – 4 letniego moment pójścia do przedszkola to istotny przełom, który odbija się na jego dalszym życiu. Gdy ten kilkulatek adaptuje się do roli przedszkolaka dobrze byłoby, aby tak poważna zmiana w jego życiu dokonywała się w sposób łagodny i wynikała z reguł i potrzeby natury.
Przyczyny problemu przystosowania się dziecka do przedszkola tkwią w tym że:
- Jest to jedna z pierwszych krytycznych zmian nietypowych sytuacji w życiu dziecka.
- Nie zawsze nowe środowisko wydaje się dziecku bezpieczne i przyjazne.
- Psychika dziecka nie koniecznie jest gotowa na nowe doświadczenia.
- Brak przygotowania rodziców do procesu adaptacji dziecka w przedszkolu.
Adaptacja dziecka do przedszkola jest to sytuacja wzbudzająca silne emocje. Dziecko czuje się wyrwane z rodzinnego układu, który gwarantuje mu poczucie stabilności, bezpieczeństwa i rozumienie tego co się dzieje wokół niego. Z dnia na dzień zostaje wprowadzone w nieznane środowisko: nowe otoczenie, przestrzeń, osoby, są konsekwencją tego, że dziecko nie jest w stanie kontrolować sytuacji i odczuwa ją jako zagrożenie. Dzieci na nowe sytuacje reagują: płaczem, wycofaniem, zaburzeniem funkcjonowania, które może prowadzić do lęku a nawet urazu. Dlatego też ważne jest by moment przekroczenia progu dom – przedszkole przebiegał najłagodniej w atmosferze bezpieczeństwa i otworzenia na potrzeby dziecka.
W chwili zapisania dziecka do przedszkola, placówka ta wspólnie z rodzicami bierze na siebie odpowiedzialność za bezstresowe wprowadzenie dziecka do przedszkola i uczynienie go przedszkolakiem.Aby proces adaptacyjny dziecka do przedszkola przebiegał sprawnie musi zaistnieć ścisła współpraca pomiędzy rodzicami a pracownikami przedszkola. Ich wspólny wysiłek ułatwi dzieciom przystosowanie się do nowego środowiska.
Dlatego, też nasze Przedszkole organizuje i serdecznie zaprasza na zajęcia adaptacyjne dla dzieci i
rodziców, którzy po raz pierwszy przekraczają próg przedszkola. Głównym celem tych spotkań jest:
- Zmniejszenie u dzieci trudnych napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z przedszkolem.
- Motywowanie dzieci do podejmowanie działań i zachowań sprzyjających w integrowaniu się z przedszkolem.
- Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic.
- Motywowanie rodziców oraz pracowników przedszkola do zapewnienia optymalnych warunków do łatwej adaptacji dziecka w przedszkolu.
- Integracja rodziców z przedszkolem w calu ułatwienia lepszej współpracy.
- Pedagogizacja rodziców w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka jako warunku prawidłowego jego rozwoju.
- Zapoznanie rodziców z bazą i zasobami przedszkola, jego organizacją pracy.
Korzyści dla dzieci, rodziców i nauczycieli wynikające ze spotkań adaptacyjnych:
- Dzieci i rodzice mają możliwość zapoznania się z nowym otoczeniem jakim jest przedszkole, do którego zapisali swoje dziecko.
- Dzieci i rodzice oraz nauczyciele grup młodszych mają możliwość wzajemnego poznania się, nawiązania serdecznego kontaktu.
- Dzieci i rodzice mają możliwość zapoznania się z organizacja pracy tego przedszkola, formami i metodami pracy.
- Mogą uczestniczyć w organizowanych zabawach i różnego rodzaju ćwiczeniach
służących łatwej adaptacji integrowaniu się dzieci i dorosłych. - Rodzice uzyskują fachową pomoc w przezwyciężaniu trudnego okresu jakim jest adaptacja ich dziecka do przedszkola.
- Dyrektor i nauczycielki mają możliwość rozpoznania potrzeb i oczekiwań przyszłych klientów poprzez wywiady i ankiety.
Natomiast 23.05.2011r. o godz.16:00 zapraszamy na zajęcia adaptacyjne z dziećmi - wspólne zabawy integracyjne z Rodzicami.